-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8835 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

دليل شكسته بودن نماز مسافر و نگرفتن روزه چيست؟

از روايات استفاده ميشود كه شكسته بودن نماز و نگرفتن روزه در حال سفر، راحتي و تخفيفي از جانب خدا است و منّتي از منّتهاي الهي و هديهاي از جانب او ميباشد، چون مسافرت با مشقت همراه است، حتي در زمان ما كه وسائل نقليه راحت و آسوده وجود دارد اما با اين حال مشقتهاي روحي و جسمي براي مسافر كم و بيش وجود دارد، مانند دغدغه سفر يا كاري كه برايش سفر ميكند، نيز به هم خوردن زمان خواب و بيداري و اشتغال فكري براي كاري كه بدان سبب، مشكلات سفر را بر خود هموار كرده است.

امام صادق(ع) از پدران گراميش(ع) از پيامبر(ص) نقل فرمود: خدا روزه نگرفتن در سفر و شكسته شدن نماز براي مسافر را به عنوان هديه به من عطا كرد كه به هيچ گروه ديگري اين هديه و كرامت را نداد. بنابراين هر كس هديه الهي را ردّ كند، هديه خدا را به او برگردانيده است.(1)

در جاي ديگر فرمود: خداوند صدقه داد بر مريضان و مسافران امت من به اين كه در سفر روزه نگيرند و نماز را شكسته بخوانند. آيا صحيح است كه صدقه و لطف الهي برگردانده شود؟

پينوشتها:

1 - وسائلالشيعه، ج 5، باب 22 از ابواب نماز مسافر.

2 - همان.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.